Edukačně hodnotící profily (EHP) jsou nástroj, který umožňuje efektivně a komplexně zmapovat schopnosti a potřeby dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Jaký mají EHP význam pro práci speciálních pedagogů a jak obohatí vzdělávací proces?
1. EHP slouží k mapování dovedností dětí s autismem a mentálním znevýhodněním
Pomocí edukačně hodnotících profilů (EHP) dokážete analyzovat schopnosti a potřeby dětí s poruchou autistického spektra a mentálním hendikepem. Jsou určeny pro děti do 7 let fyzického věku. „Můžete je ale využívat i u starších dětí, jejichž mentální věk odpovídá například předškolnímu stupni vývoje,“ říká doktorka Věra Čadilová, speciální pedagožka a spoluautorka publikace.
2. EHP nabídnou individuální přístup pro efektivní intervenci
EHP umožňují speciálním pedagogům a učitelům lépe porozumět možnostem jednotlivých dětí. Profilace je důležitá pro nastavení smysluplných intervencí, které respektují potenciál dítěte a umožňují cíleně pracovat na rozvoji dovedností. „Výsledky hodnocení slouží také jako podklad pro tvorbu individuálních vzdělávacích plánů,“ doplňuje Věra Čadilová.
Můžou EHP využívat i rodiče?
Určitě, ale za specifických okolností. I pro ně je důležité, aby na dítě kladli přiměřené požadavky a nároky a rozvíjeli je v souladu s možnostmi dítěte. Vedená intervence bez očekávaných výsledků je frustrující. Zjistěte víc v dalším článku.
3. Sledujte pokrok a podporujte pedagogy i děti
Průběžné hodnocení pomocí EHP pomáhá pedagogům sledovat pokroky dítěte a upravovat intervence podle aktuální situace. „Díky tomu je práce s dítětem efektivnější a pedagog má větší jistotu, že změny ve vzdělávacím procesu vedou ke zlepšení,“ shrnuje Věra Čadilová. Tím se také snižuje riziko vyhoření učitelů, kteří by jinak mohli mít pocit, že jejich úsilí nepřináší výsledky.
4. Při práci s EHP nepotřebujete speciální pomůcky
„EHP jsou navrženy tak, abyste s nimi mohli pracovat, aniž byste potřebovali speciální pomůcky,“ zmiňuje Věra Čadilová. EHP můžete využívat s pomůckami, které jsou ve školských zařízeních běžně k dispozici, což zjednodušuje každodenní praxi. Profily jsou tak dostupnější i pro školy a poradenská zařízení, která nemají rozšířené vybavení.
5. Zdůrazněte silné stránky dítěte
EHP se nezaměřují pouze na deficity, ale také na silné stránky dětí. Umožňují tak komplexní pohled na rozvoj dítěte, který zahrnuje jak oblasti, ve kterých se dítě rozvíjí snadněji a rychleji, tak i ty, kde potřebuje vyšší míru podpory a dlouhodobější intervenci v postupných krocích, často i s výraznou motivací. „Cílené plánování intervence vede ke snižování nerovnoměrností v jednotlivých oblastech vývoje, které jsou pro PAS typické,“ říká Věra Čadilová. Tímto způsobem pomáhají vytvářet pozitivní přístup ke vzdělávání dětí s autismem.
Měli byste vědět
EHP nejsou diagnostický nástroj. Slouží především k tomu, aby speciální pedagogové lépe plánovali a sledovali rozvoj dětí. Usnadňují tvorbu individuálních vzdělávacích plánů a výuku lze díky nim lépe přizpůsobit potřebám každého dítěte.
PaedDr. Věra Čadilová
ředitelka SPC a speciální pedagožka
Vystudovala speciální pedagogiku na Univerzitě Karlově. V Národním ústavu pro autismus (NAUTIS) pracuje od jeho vzniku jako speciální pedagožka. Od roku 2014 vede Speciálně pedagogické centrum, které pod NAUTIS spadá. Dlouhodobě pracuje s dětmi a žáky s PAS a dalšími psychickými onemocněními v rámci odborného poradenství. Je autorkou metodických materiálů pro pedagogy i pracovníky školských poradenských zařízení. Věnuje se přednáškové a publikační činnosti.