Školní zralost. Jak poznat, že je dítě připravené na první třídu?

Rodiče mnohdy očekávají, že dítě zvládne nástup do školy bez problémů. Ale už první měsíce někdy ukazují, že se prvňák trápí – špatně drží tužku, často pláče a nezvládá udržet pozornost. A tak se začnete ptát: Bylo dítě na školu opravdu připravené? Podobným situacím můžete předejít, pokud včas pochopíte, co znamená školní zralost a jak ji u dítěte rozvíjet.

Co je školní zralost? 🎓

Školní zralost znamená, že dítě dosáhlo takového stupně fyzického, mentálního a emocionálně-sociálního vývoje, aby mohlo zvládnout školní požadavky nejen s úsilím, ale i s radostí. Jak vysvětluje speciální pedagožka Nikol Kallmünzer: „Školní zralost není jen o schopnosti psát a číst. Jde o komplexní připravenost dítěte přijmout nové prostředí, pracovní zátěž a pravidla.“

Vedle pojmu školní zralost narazíte také na termín školní připravenost. Ten se vztahuje k dovednostem a kompetencím, které si dítě osvojuje učením a zkušenostmi, nejčastěji v mateřské škole. Obě tyto oblasti se navzájem doplňují.

Klíčové oblasti školní zralosti

Na školní zralost je třeba nahlížet komplexně. Mezi klíčové oblasti patří: 

1. Fyzická zralost 

Posouzení této oblasti je v kompetenci dětských lékařů. Dítě by mělo mít dostatečně vyspělou tělesnou konstituci, aby zvládlo požadavky školního prostředí. Ke každému dítěti a posouzení jeho situace je třeba přistupovat také s ohledem na jeho minulost. Jedná se například o děti s chronickými onemocněními či často nemocné, děti s rizikovými faktory během těhotenství a další skupiny.

2. Kognitivní zralost 

Kognitivní zralost zahrnuje schopnost zrakově rozpoznávat čísla a písmena, porozumět mluveným instrukcím, rozlišovat tvary a barvy a mít základní předmatematické představy. „Pro rozvoj kognitivních schopností zkuste do denních aktivit zapojit hry jako pexeso, tichou poštu nebo slovní fotbal,“ zdůrazňuje Nikol Kallmünzer.

Příznaky nezralosti:

— Problémy se sluchovou pamětí nebo potíže porozumět zadání.

— Obtíže s chápáním pojmu číslo, s orientací v číselné řadě.

3. Grafomotorika a vizuomotorika

Dítě by mělo mít také dostatečně rozvinutou grafomotoriku a vizuomotoriku. Důležitý je správný úchop psacího náčiní, koordinace pohybů rukou a očí.

Tip: Podporujte jemnou motoriku, pomocí aktivit jako stříhání, navlékání korálků nebo modelování

Příznaky nezralosti:

Zvýšený tlak ruky na podložku, neuspořádaný písemný projev.

— Problémy se zapínáním knoflíků či manipulací s drobnými předměty.

4. Emocionální a sociální zralost

Dítě by mělo být schopné oddělit se na delší dobu od rodičů, umět navazovat kontakty s vrstevníky, spolupracovat a respektovat autoritu. „Sociální dovednosti se nejlépe rozvíjejí ve skupinových hrách a při společných aktivitách,“ dodává Nikol Kallmünzer.

Příznaky nezralosti:

Strach z odloučení od rodičů.

— Neschopnost zapojit se do kolektivu nebo respektovat pravidla.

5. Pracovní zralost a návyky

Pracovní zralost znamená, že dítě dokáže dokončit úkoly, respektovat pravidla při jejich plnění a soustředit se na zadanou činnost. „Škola vyžaduje nejen schopnost učit se, ale i vytrvalost a zodpovědnost při plnění úkolů,“ připomíná Nikol Kallmünzer.

Příznaky nezralosti:

Rychlá únava při řešení úkolů, nesystematická práce.

Snadné rozptýlení se okolními podněty.

Jak rozvíjet školní zralost?

Zkuste se soustředit na oblasti, které jsou zásadní pro rozvoj školní zralosti:

1. Jemná motorika: Hry jako skládání puzzle, stavění z kostek nebo kreslení. 

2. Sluchové vnímání: Čtení pohádek, rytmická cvičení nebo hra na „tichou poštu“. 

3. Sociální dovednosti: Hraní na role a účast na skupinových aktivitách. 

4. Samostatnost: Zapojte dítě do domácích prací a dejte mu drobné úkoly.

Doporučené knihy pro podporu školní zralosti 📚

Pomůžou i šikovné publikace. Zkuste třeba:

Od zápisu do lavice
– Sociální učení

Praktický průvodce, jak u dětí rozvíjet sociální dovednosti potřebné pro školu.

Vizuomotorické listy

Pracovní listy zaměřené na jemnou motoriku a zrakové vnímání.

Jak to chodí ve škole

Pomůcka, která dětem představuje školní prostředí hravou formou.

Obrázkové karty s medvídky Ka a Neka

Zaměřené na rozvoj emoční inteligence a porozumění pravidlům.

Nezapomeňte na individualitu

Každé dítě má své tempo vývoje. Některé děti potřebují více času, jiné zase cílenou podporu. Pokud si nejste jistí, zda je vaše dítě na školu připravené, neváhejte konzultovat situaci s odborníky. Jak na závěr říká Nikol Kallmünzer: „Spolupráce rodiny, mateřské školy a odborníků je nejlepším předpokladem, že dítě úspěšně zvládne přechod do první třídy.“

Na závěr k poslechu 🎧

Jak se posuzuje tzv. školní zralost u předškolních dětí? Na jaké oblasti je nutné se při přechodu z MŠ na ZŠ zaměřit? Kde může nastat problém a kdy zvážit odklad? Moderátorka podcastu, speciální pedagožka Nikol Kallmünzer, zpracovává nejen jednotlivé oblasti přípravy a dovednosti, které by měl budoucí prvňáček při příchodu do školy zvládat, ale také význam spolupráce školy a rodičů, zmiňuje tipy na trénování jednotlivých oblastí předškolního vzdělávání a na závěr také vysvětluje některé legislativní záležitosti týkající se této důležité události v životě každého žáka.

Mgr. Nikol Kallmünzer

speciální pedagožka na ZŠ na Praze 1

Nikol již několik let působí ve školním poradenském pracovišti. Zároveň se dlouhodobě věnuje výuce českého jazyka u dětí s odlišným mateřským jazykem, podílí se na mezinárodních projektech, do kterých je škola zapojena, a přednáší na kurzech pro asistenty pedagoga a vychovatele. Zabývá se i tématem školní zralosti, které zpracovala v krátkém podcastu.

Sdílejte nás dál!

Chcete číst dále?