Proč je důležité, aby mezi sebou měli žáci dobré vztahy? Škola pak bude příjemnějším místem, a navíc se žáci začnou lépe učit a celkově rozvíjet. Když se žáci cítí ve třídě dobře, lépe spolupracují, méně se hádají a mají větší chuť se zapojit do výuky. Pedagogové mají nesporně zásadní vliv na to, jak se atmosféra ve třídě vyvíjí. Jak pohodu ve třídě podpořit?
Pomozte žákům lépe komunikovat a vnímat pocity ostatních
Otevřená komunikace a schopnost porozumět druhým jsou klíčové pro dobré vztahy. Jak je ve třídě podpořit?
— Zařaďte pravidelné „komunikační kruhy“, kde si žáci mohou otevřeně povídat o svých pocitech a zážitcích.
— Používejte obrázkové karty s emocemi – pomáhají žákům lépe rozpoznat, co cítí a jak se cítí jejich spolužáci.


— Využívejte prvky divadelní hry nebo hraní rolí, kde si žáci mohou vyzkoušet různé situace a učit se, jak na ně reagovat.
— Podporujte příznivé klima zařazováním společných mimoškolních aktivit – výlety, exkurze, zážitkové kurzy. Žáci se při nich lépe poznají a mají možnost neformální komunikace a zajímavé či neobvyklé spolupráce.
Jak třídu naučit mluvit o emocích?
Žáci mohou komentovat příběhy na obrázkových kartách. Naučí se mimo jiné identifikovat situace, které je tíží, anebo jim naopak přináší radost.
Konflikty? Naučte žáky, jak je řešit v klidu
Konflikty mezi dětmi jsou normální, ale důležité je, aby se je naučily řešit zdravým způsobem.
— Učte žáci používat „Já výroky“ místo obviňování („Mrzí mě, když…“ místo „Ty vždycky…“).

— Společně vytvořte třídní pravidla o tom, jak se k sobě chovat s respektem.
— Organizujte workshopy nebo diskuse na téma tolerance a respektu.
Jak podpořit žáka s problémovým chováním ve škole?
Objevte tipy v praktické publikaci.
Jak řešit konflikt mezi žáky?
💡 Zachovejte klid
Jako pedagog buďte neutrální a nenechte se vtáhnout do emocí žáků.
💡 Dejte prostor oběma stranám
Každý žák by mělo mít možnost vysvětlit svůj pohled.
💡 Podpořte aktivní naslouchání
Povzbuďte žáky, aby se snažili pochopit druhou stranu.
💡 Společně hledejte řešení
Ptejte se: „Jak bychom mohli tuto situaci vyřešit, aby se to neopakovalo?“
💡 Ohlédněte se zpět
Po čase se vraťte k situaci a ověřte, zda je problém vyřešen.
Pohoda ve třídě = lepší učení
Žáci se nejlépe učí v prostředí, kde se cítí bezpečně a v pohodě.
— Zařazujte krátké relaxační techniky nebo dechová cvičení, která pomohou žákům zklidnit mysl.
— Mluvte s žáky o tom, jak se starat o duševní zdraví, a dejte jim prostor, kde mohou sdílet, co je trápí.
Duševní zdraví ve škole
I za lavice patří psychická pohoda. Naučte se, jak ji podporovat mezi žáky i pedagogy. Zajímejte se o různé vzdělávací akce pro pedagogy. Spolupracujte se školním poradenským pracovištěm i dalšími odborníky. Podílejte se na vytváření příjemného školního prostředí po všech stránkách. Nebojte se přicházet s vlastními nápady a hovořit o nich s vedením školy.
Hrajte si a budujte vztahy přirozeně
Nejlepší vztahy vznikají tam, kde je zábava! Jak toho využít?
— Hrajte týmové hry, které podporují spolupráci.
— Používejte pomůcky, které podporují komunikaci – například dřevěnou vyprávěcí kolejničku, která pomáhá žákům sdílet příběhy a učit se naslouchat ostatním.



Vyprávějte jinak
Skládejte karty do příběhů, vystřihujte, tvořte.