Jak zlepšit vztahy mezi žáky ve škole? Praktické tipy pro pedagogy

Proč je důležité, aby mezi sebou měli žáci dobré vztahy? Škola pak bude příjemnějším místem, a navíc se žáci začnou lépe učit a celkově rozvíjet. Když se žáci cítí ve třídě dobře, lépe spolupracují, méně se hádají a mají větší chuť se zapojit do výuky. Pedagogové mají nesporně zásadní vliv na to, jak se atmosféra ve třídě vyvíjí. Jak pohodu ve třídě podpořit?

Pomozte žákům lépe komunikovat a vnímat pocity ostatních

Otevřená komunikace a schopnost porozumět druhým jsou klíčové pro dobré vztahy. Jak je ve třídě podpořit?

Zařaďte pravidelné „komunikační kruhy“, kde si žáci mohou otevřeně povídat o svých pocitech a zážitcích.

Používejte obrázkové karty s emocemi – pomáhají žákům lépe rozpoznat, co cítí a jak se cítí jejich spolužáci.

— Využívejte prvky divadelní hry nebo hraní rolí, kde si žáci mohou vyzkoušet různé situace a učit se, jak na ně reagovat.

Podporujte příznivé klima zařazováním společných mimoškolních aktivit – výlety, exkurze, zážitkové kurzy. Žáci se při nich lépe poznají a mají možnost neformální komunikace a zajímavé či neobvyklé spolupráce.

Jak třídu naučit mluvit o emocích?

Žáci mohou komentovat příběhy na obrázkových kartách. Naučí se mimo jiné identifikovat situace, které je tíží, anebo jim naopak přináší radost.

Konflikty? Naučte žáky, jak je řešit v klidu

Konflikty mezi dětmi jsou normální, ale důležité je, aby se je naučily řešit zdravým způsobem.

Učte žáci používat „Já výroky“ místo obviňování („Mrzí mě, když…“ místo „Ty vždycky…“).

Třídní pravidla z edice „Tematická výzdoba třídy – podmořský svět“

— Společně vytvořte třídní pravidla o tom, jak se k sobě chovat s respektem.

Organizujte workshopy nebo diskuse na téma tolerance a respektu.

Jak podpořit žáka s problémovým chováním ve škole? 

Objevte tipy v praktické publikaci. 

Jak řešit konflikt mezi žáky?

Zachovejte klid
Jako pedagog buďte neutrální a nenechte se vtáhnout do emocí žáků.

Dejte prostor oběma stranám
Každý žák by mělo mít možnost vysvětlit svůj pohled.

Podpořte aktivní naslouchání
Povzbuďte žáky, aby se snažili pochopit druhou stranu.

Společně hledejte řešení
Ptejte se: „Jak bychom mohli tuto situaci vyřešit, aby se to neopakovalo?“

Ohlédněte se zpět
Po čase se vraťte k situaci a ověřte, zda je problém vyřešen.

Pohoda ve třídě = lepší učení

Žáci se nejlépe učí v prostředí, kde se cítí bezpečně a v pohodě.

— Zařazujte krátké relaxační techniky nebo dechová cvičení, která pomohou žákům zklidnit mysl.

Mluvte s žáky o tom, jak se starat o duševní zdraví, a dejte jim prostor, kde mohou sdílet, co je trápí.

Duševní zdraví ve škole 

I za lavice patří psychická pohoda. Naučte se, jak ji podporovat mezi žáky i pedagogy. Zajímejte se o různé vzdělávací akce pro pedagogy. Spolupracujte se školním poradenským pracovištěm i dalšími odborníky. Podílejte se na vytváření příjemného školního prostředí po všech stránkách. Nebojte se přicházet s vlastními nápady a hovořit o nich s vedením školy

Hrajte si a budujte vztahy přirozeně

Nejlepší vztahy vznikají tam, kde je zábava! Jak toho využít?

— Hrajte týmové hry, které podporují spolupráci.

— Používejte pomůcky, které podporují komunikaci – například dřevěnou vyprávěcí kolejničku, která pomáhá žákům sdílet příběhy a učit se naslouchat ostatním.

Vyprávějte jinak

Skládejte karty do příběhů, vystřihujte, tvořte. 

Inspirujte se a sdílejte zkušenosti

Chcete získat další praktické tipy a vyměnit si zkušenosti s kolegy? Přijďte na Konferenci k podpoře duševního zdraví ve školách. Již 27. února 2025 v SVČ Jednička na Praze 1.

Sdílejte nás dál!

Chcete číst dále?