5 postřehů do kapsy. Pro práci s dětmi, knihami i školou

Moudra není nikdy dost. Z našich rozhovorů s autory, pedagogy, terapeuty a dalšími odborníky jsme vybrali několik citací, které vám nasadí brouka do hlavy – a třeba vás motivují ke změně.

„Nejdřív si zkuste dát dohromady přehled, co všechno žák potřebuje trénovat, a na kritické oblasti se soustřeďte. Pokuste se žáka nezahlcovat úkoly a vždy mějte na paměti, že dítě s vývojovou dysfázií leckdy nezvládne stejnou zátěž jako zbytek kolektivu.“

Eva Kolesová, klinická logopedka 

Pro mladší čtenáře bych volila hlasité předčítání, u kterého se děti a dospělí mohou střídat. A rovnou reagovat na otázky, nebo je pokládat. Důležité je, abyste si o přečtené knize povídali. Abyste se společně podivovali, co všechno hrdinové zažili a proč. Abyste si na chvíli půjčili jejich role a třeba i osudy postav při společném povídání změnili.“

Ivona Březinová, autorka knížek pro děti 

Je nutné zjistit, co je dominujícím problémem a kdy potíže vznikly. ADHD se často pojí s poruchou autistického spektra nebo mentální retardací, případně traumatem. Aby byla diagnostika i terapie efektivní, měli by se spojit různí odborníci. Ideální případ? Když na terapii přijdou i rodinný příslušníci člověka s ADHD, případně pedagogové a další. Můžou se dozvědět, jak k diagnóze přistoupit a jak s dotyčným pracovat.“

Markéta Závěrková, terapeutka  

Zkusit můžete manuální znaky, které dovedou podpořit rozvoj řeči, byť se jich někdy lidé bojí a mají pocit, že by znaky mohly řeč naopak zastavit. Při alternativní komunikaci se využívají i fotografie či obrázkové symboly, zobrazené třeba na kartičkách. A také komunikační knihy s vytištěnými symboly, na které dítě ukazuje. Hodí se i pomůcky technické, třeba tablety.“

Jana Šarounová, speciální pedagožka 

Často si myslíme, že když jsou děti zvídavé a otevřené novým technologiím, jsou také informačně gramotné. Nemusí tomu tak být. Mate nás skutečnost, že mladší generace je uživatelsky zdatnější. I děti můžou být ve světě informací ztracené a dospělí by jim měli ukázat směr a pomocnou ruku, přestože často na oplátku potřebují pomoc třeba s nainstalováním nové aplikace do telefonu.“

Klára Smolíková, autorka a lektorka 

Radši posloucháte, než čtete? 

Nově chystáme i audioverze článků. Pusťte si třeba tipy, jak přistupovat k žákovi s vývojovou dysfázií. 

Sdílejte nás dál!


Chcete číst dále?