Potíže ve škole? Možná za ně může nezralý mozek.

Proč se vaše dítě při psaní stále kroutí, ztrácí řádky při čtení nebo nedokáže vydržet v lavici? Problém možná není v nepozornosti – ale v mozku, který ještě neměl šanci dokončit svůj vývoj. Téma neuro-vývojové stimulace přibližuje v novém dílu Speciálního podcastu Nakladatelství Pasparta speciální pedagožka, fyzioterapeutka a zakladatelka Cortex Academy PhDr. Marja Volemanová, Ph.D.

Co jsou primární reflexy – a proč by měly zmizet?

Když se narodíme, náš mozek není zcela vyvinutý. Pomáhá si takzvanými primárními (novorozeneckými) reflexy, které zajišťují přežití a podporují rozvoj nervových drah. „Například reflex, který při otočení hlavy natáhne paži, je v pořádku u miminka. Ale pokud přetrvává i ve školním věku, může dítěti bránit v psaní, protože nedokáže ovládat pohyby odděleně,“ vysvětluje Marja Volemanová.

Neuro-vývojová stimulace pomáhá těmto reflexům „vypnout“ – a nahradit je posturálními reflexy, které řídí držení těla, stabilitu a koordinaci. Pokud se tak nestane, mozek zůstává ve stavu „neustálé pohotovosti“, což se může projevit jako neklid, poruchy soustředění nebo potíže se školními dovednostmi.

Hledala pomoc pro vlastního syna 

K Neuro-vývojové stimulaci, kterou sama vyvinula, se Marja Volemanová dostala skrze vlastní mateřskou zkušenost. „U syna jsem viděla, že se vyvíjí jinak, než nás učili ve fyzioterapii. Začala jsem pátrat – a narazila na primární reflexy.“ Postupně si prošla zahraničními výcviky, založila Cortex Academy a vědecky se tématu věnovala i ve své disertační práci na Pedagogické fakultě UK.

Diagnostika? Hra a pozorování

Vyšetření začíná anamnézou a následně hravou formou testování. Dítě se hýbe, otáčí hlavou, leží na břiše či zádech – a terapeut sleduje takzvané souhyby, tedy nevědomé pohyby, které signalizují přítomnost reflexů. „Například když se dítě dívá dolů do sešitu, mozek reaguje, jako by se chtělo schoulit do klubíčka – a dítě začne klopit hlavu, válet se po lavici, nebo si podkládá rukou čelo.“

Zdroj: KCHH

Jak vypadá samotná terapie?

Na základě vyšetření dostávají děti pohybové cviky na doma – trvají jen 5–10 minut denně, ale zásadní je pravidelnost. Marja Volemanová zdůrazňuje, že je zásadní, aby i děti rozuměly smyslu cvičení: „Když ví, proč to dělají a co jim to přinese, mnohem lépe spolupracují.“

Výsledky mohou přijít rychle – nebo i po měsících

Změny mohou být znatelné už po dvou týdnech, zejména pokud se podaří „vypnout“ takzvaný Moroův reflex, který zodpovídá za přehnanou vnímavost vůči okolním podnětům. „Dítě je méně přetížené, klidnější, lépe se soustředí. Ale u jiných dětí vidíme pokroky spíše po skocích, často až po delším čase.“

Někdy terapie přinese zásadní zlom. „Stalo se mi, že dítě původně s podezřením na autismus – ve skutečnosti pouze s výrazně přetrvávajícími reflexy – po několika měsících terapií vykazovalo úplně jiný obraz.“

Nejen pro děti. Pomáhá i dospělým

I dospělí mohou mít nezralé reflexy – často se to projevuje jako migrény, bolesti zad nebo chronické napětí. „Pokud primární reflexy přetrvávají, člověk nedokáže odfiltrovat důležité vjemy od důležitých nebo například správně zapojit hluboké stabilizační svaly – a přetěžuje se,“ říká Marja Volemanová. Terapii často objevují rodiče dětí, kteří sami poznají podobné příznaky i u sebe.

Kde začít?

➡️ Více o metodě najdete na webu www.cortexacademy.eu. Můžete si projít i přehled symptomů.

➡️ Odborné publikace, které pomohou s porozuměním vývojovým obtížím, najdete třeba na e-shopu Nakladatelství Pasparta:
– Raná péče pro teorii i praxi
Vývojová dysfázie
– Celý e-shop Pasparty

➡️ Poslechněte si celý rozhovor s PhDr. Marjou Volemanovou ve Speciálním podcastu.

PhDr. Marja Volemanová, Ph.D.

Přední propagátorka metody Neuro-vývojové stimulace

Zakladatelka Cortex Academy a přední propagátorka metody Neuro-vývojové stimulace (NVS), která se zaměřuje na inhibici přetrvávajících primárních reflexů u dětí i dospělých. Tato metoda pomáhá při poruchách učení, řeči, soustředění (např. ADHD, ADD), ale i v případech vadného držení těla, bolestí hlavy nebo problémů se stresem. Vychází z předpokladu, že přetrvávající reflexy brání mozku ve správném fungování a blokují vývoj vyšších mozkových funkcí. Volemanová se věnuje jak přímé práci s klienty, tak osvětové činnosti a vzdělávání – pořádá kurzy, přednášky a provozuje projekt Cortex Academy, včetně specializované aplikace a e-shopu. Cílem její práce je rozšířit povědomí o významu neuro-vývojové stimulace ve školním i domácím prostředí a nabídnout rodičům i odborníkům nástroje, jak účinně podpořit zdravý vývoj dítěte. 

Sdílejte nás dál!

Chcete číst dále?