Na první pohled působí jako obyčejné „patlání“ s moukou, vodou nebo třeba rýží. Ve skutečnosti však senzorické hraní představuje jeden z nejúčinnějších způsobů, jak děti poznávají svět, rozvíjejí řeč, motoriku a sociální dovednosti. Veronika Hořeňovská, lektorka a zakladatelka projektu Senso učení, vysvětluje, že právě takhle vypadá návrat k přirozenému způsobu učení.
- Pračlověk si hrál s kamínky a pískem. A my?
- Co se při senzorickém hraní děje v mozku? 🧠
- S čím si děti můžou hrát? Písek, barvy i sliz 🏖️
- Co když dítě odmítá jídlo? I tady může senzorika pomoci 🌭
- Pomoc pro děti s PAS, ADHD i introvertní děti
- Jak začít? Dítěti nezáleží na dokonalosti, ale na vaší pozornosti
- Když to nefunguje? I to se stává
- A jak je to s pomůckami?
- Závěrem: smysluplný trend s budoucností
Pračlověk si hrál s kamínky a pískem. A my?
„Senzorické hraní je přirozený způsob objevování světa skrze smysly. Není to výmysl dnešní doby, jen jsme tuto běžnou činnost oblékli do modernějšího kabátku, kde se víc myslí na hygienu, bezpečnost a dostupnost,“ říká Veronika Hořeňovská.
Podle ní nemusíte začínat s drahými pomůckami. Naopak – děti si často nejvíc užijí běžné věci: mouku, vodu, těstoviny. „Určitě si vybavíte, jak jste jako malí vařili z bahna, stavěli domečky pro skřítky nebo míchali koláče z písku. Přesně to je senzorické hraní.“

Celý rozhovor s Veronikou 🎙️
Poslechněte si Speciální podcast, kde se o senzorickém hraní dozvíte ještě víc.
Co se při senzorickém hraní děje v mozku? 🧠
„Senzorická aktivita zapojuje více oblastí mozku současně, vytvářejí se nové neuronové spoje a informace se lépe ukládají,“ vysvětluje Hořeňovská. Díky propojení smyslového vjemu s činností dochází k hlubšímu zapamatování.
Například centrum řeči v mozku sousedí s částmi, které zpracovávají smyslové podněty (například z očí, uší, kůže). „Trénováním těchto oblastí tedy nepřímo trénujeme i jazykové dovednosti.“
Senzorické aktivity přinášejí:
👉🏻 rozvoj jemné a hrubé motoriky,
👉🏻 podporu řeči a porozumění,
👉🏻 posílení kognitivních funkcí (paměť, pozornost),
👉🏻 zklidnění a emoční stabilitu,
👉🏻 lepší sociální interakce.
„Často se setkávám s tím, že rodiče říkají: moje dítě u toho nevydrží sedět. Ale to vůbec nevadí – i pohybová aktivita může být senzorická,“ vysvětluje Hořeňovská.
S čím si děti můžou hrát? Písek, barvy i sliz 🏖️
Senzorická aktivita může vypadat třeba takhle:
🪙 Hledání mincí v písku: dítě uvolňuje ruku, rozvíjí úchop a trénuje rozlišování tvarů i barev. „Zároveň vnímá kontrast mezi nestálou strukturou písku a pevností mincí,“ dodává Hořeňovská.
🍞 Malování na toustový chléb: dítě vytváří obrázky potravinářskou barvou a toast se pak zapeče. „Dítě si tak vytvoří pozitivní vazbu na prostředí kuchyně.“
Práce se slizem: trénink trpělivosti, koordinace, a často i seznamování s novým vjemem bez stresu.



Co když dítě odmítá jídlo? I tady může senzorika pomoci 🌭
„Znám to z vlastní zkušenosti – moje dcera byla typický nejedlík. Jídlo pro ni bylo nový, neznámý smyslový podnět, který ji děsil. Okurka může být na dotek slizká a studená, pro dítě nepříjemná,“ říká Hořeňovská.
Senzorické aktivity v kuchyni pomáhají vytvářet pozitivní asociaci. Dítě si na surovinu nejdřív zvykne při hře a časem ji možná i ochutná. „Začněte nenápadně. Třídit okurku a rajče, malovat barvou na toast, hrát si s jídlem – ale bez nátlaku.“

Pomoc pro děti s PAS, ADHD i introvertní děti
Senzorické aktivity jsou zvlášť užitečné pro děti s neurovývojovými odlišnostmi:
➡️ Děti s PAS se učí zpracovávat nové podněty bez stresu.
➡️ Děti s ADHD se dokážou zklidnit nebo vybít energii bezpečným způsobem.
➡️ Stydlivé děti se přes neverbální hru přirozeně začleňují do kolektivu.
„Mým oblíbeným pomocníkem je maňásek Králík Smyslánek. Je to prostředník, který dokáže prolomit bariéru mezi mnou a dítětem, které se stydí, nebo se mnou nechce mluvit,“ dodává Veronika Hořeňovská.
Jak začít? Dítěti nezáleží na dokonalosti, ale na vaší pozornosti
Veronika Hořeňovská doporučuje, abyste si při přípravě senzorických aktivit kladli čtyři základní otázky – říká jim „čtyři M“:
Čtyři M senzorického hraní:
💡 sMysly – Které smysly chci zapojit? (hmat, zrak, čich…)
💡 Malí/velcí – Co na konkrétní aktivitě mohou dělat děti menší? A co větší?
💡 Materiál – Co mám k dispozici? Mokré/suché? Kupované/domácí?
💡 Motivace – Co dítě u aktivity udrží? Co ho bude bavit?
Pokud se vám nechce přemýšlet takhle do hloubky, stačí si říct: Co chci, aby dítě cítilo? Jak s tím bude pracovat? A co se tím může naučit?
Když to nefunguje? I to se stává
Ne každá aktivita se povede. „Jednou jsem připravila sliz z chia semínek a měli jsme si hrát se stavebnicí Bunchems, kdy k sobě lepíte jednotlivé díly. Ale děti se nechtěly zapojit, protože sliz byl na dotek extrémně nepříjemný,“ vzpomíná zakladatelka Senso učení.
A jak je to s pomůckami?
Začít můžete s tím, co máte doma:
🍚 Rýže, těstoviny, mouka, voda
🥄 Misky, tácky, lžíce
Modelína nebo kinetický písek
„Teprve když uvidíte, že dítě s materiály dobře pracuje, má smysl pořídit specializované pomůcky. Ale rozhodně nejsou podmínkou,“ říká Hořeňovská.



Závěrem: smysluplný trend s budoucností
„V posledních letech vidím obrovský posun. Senzorické hraní se stává běžnou součástí škol, domácností i terapeutických praxí. A věřím, že z něj nebude jen módní výstřelek, ale že se zařadí mezi standardní didaktické postupy – hlavně v mateřských školách,“ uzavírá Veronika Hořeňovská.

Ing. Veronika Hořeňovská
lektorka a pedagožka
Veronika Hořeňovská je lektorka, pedagožka a zakladatelka projektu Senso učení, který se zaměřuje na smyslové vnímání jako cestu k efektivnímu učení. Pracuje s dětmi se specifickými vzdělávacími potřebami, vede kroužky senzorického hraní a školí pedagogy i rodiče.
Šikovné pomůcky k učení
Rozvíjejte děti třeba pomocí laminovaných pomůcek, které dětem pomůžou poznávat tvary i barvy.