Mise školka. Jak dítě připravit na nové prostředí?

Děti ve školce

,

Hurá, vaše dítě vzali do školky! První část úspěchu je za vámi. Jak teď přispět k tomu, aby dítě změnu zvládlo a v mateřské škole se cítilo dobře? Zeptali jsme se Dany Cejpkové, ředitelky MŠ Na Pěšinách v Praze 8.

🎙️ Školka znamená nový režim pro děti i rodiče. Jak se na změnu přichystat?

Většina mateřských škol organizuje třídní schůzky pro nové rodiče ještě před prázdninami. Doporučuji setkání nevynechat – zjistíte, co mateřská škola od dětí a rodičů očekává. Zeptejte se například, jak probíhá adaptace dítěte. Školky můžou mít rozdílné přístupy.

🎙️ Může s adaptací pomoct i domácí příprava?

Rozhodně. Pokuste se dítě vést k větší samostatnosti. Můžete mu například pořídit boty a oblečení, které se předškolákovi budou dobře oblékat. Vše může zvládnout sám a na nové zodpovědnosti si snadněji zvykne. Pro děti je přechod z domácího prostředí do mateřské školy velkým krokem, proto dítě podpořte pozitivním přístupem. Řekněte mu například, že bude mít k dispozici nové hračky, do MŠ přijde divadlo, získá nové kamarády a ochutná nová jídla. Motivaci zvolte podle osobnosti dítěte, jeho oblíbených témat či aktivit.

„Děti školkou nestrašte. Věty jako Ve školce to musíš dělat sám, tam ti nikdo nepomůže, rozhodně nejsou motivační a v dětech budou vyvolávat strach z toho, co přijde.“

🎙️ Které konkrétní pomůcky můžou rodiče při domácí přípravě využít?

Společně můžete vytvořit třeba domácí kalendář, kde bude mít dítě vyznačeno, kdy začne chodit do školky, kdy bude ve školce spát a kdy odcházet po obědě. Mnoho dětí ocení, když si v neděli projdete celý týden. Předškolák tak uvidí, kdy ho vyzvedne babička, táta, chůva a podobně. Vizuální podpora může zmírnit úzkost dětí při nástupu do mateřské školy. Obrázek je pro dítě v předškolním věku symbolem, který je lépe uchopitelný než spousta vyřčených slov.

Zkuste například obrázkové karty. Každý rodič si může sestavit takovou vizuální podporu, která bude dítěti vyhovovat. Obrázky vždy doplňte fotkami rodinných příslušníků, kteří budou dítě vyzvedávat.“

Prozkoumejte obrázkové karty z Pasparty

Ke stažení i k zakoupení.

🎙️ Měli bychom ještě před nástupem školce sdělit, co má dítě rádo či z čeho má obavy?

Většina mateřských škol nechává rodiče vyplňovat takzvaný seznamovací či vstupní dotazník, kde může přesně popsat, co má dítě rádo i jaká je u něj osvědčená motivace. Dále každý pedagog ocení, když bude vědět, z čeho má dítě obavy či strach. Je dobré školku informovat i o tom, že maminka čeká sourozence nebo že se rodiče rozvádějí. To vše může ovlivnit úspěšnou adaptaci v mateřské škole.

🎙️ Dítě v mateřské škole prochází takzvanou sekundární socializací. Co to pro dítě i rodiče znamená?

Když dítě přichází do školky, vstupuje taky do skupiny vrstevníků, která má jinou dynamiku než vztah rodiče a dítěte. Dítě se seznamuje s jinými dětmi, které mohou být vychovávány v jiných hodnotách než samotné dítě. Dochází proto ke střetům světů s různými postoji k životu. Mateřská škola je v životě dítěte často prvním zařízením, které přichází s termínem pravidlo. Pravidla ve skupině dětí musíte zavést, aby tam všem bylo dobře, i když jsme každý jiný.

„Dětem chvíli trvá, než si zvyknou, že se některé aktivity musí ukončit, protože se přechází k jiné činnosti. Práce se skupinou dětí má jiná pravidla než individuální péče rodiče s jedním dítětem.“

🎙️ Jakmile se dítě začne socializovat, rozšiřuje si také slovní zásobu. Mnohdy o slovíčka, která rodiče neslyší rádi, protože do dětského slovníku nepatří…

Přesně jak zaznívá ve filmu Pelíšky: Od nás to děti nemají. Velmi často se stává, že má třeba tříleté dítě sourozence v pubertálním věku a tato slovíčka nasaje jako houba, protože se všiml, že rodiče na takové výrazy velice rychle reagují. Rodiče by se s dětmi měli o celé situaci bavit a i v domácím prostředí vysvětlovat, proč některé slova ve společnosti nepoužíváme a čím je lze nahradit. Často si rodič sám uvědomí, jaké jadrné výrazy používá při řízení auta a co bude muset změnit, aby byl dítěti vzorem.

🎙️ Pro děti bývá velkým tématem kamarádství. Jak dítěti pomoct, aby se ve vztazích lépe vyznalo?

Můžete společně číst různé příběhy, kde hrdina přichází do nového prostředí a seznamuje se s kamarády. Kamarádství a různá pravidla krásně zpracovávají knížky od Arnolda Lobela, ať jsou to příběhy Kvak a Žbluňk, nebo Pan Sova. Často dětem pomáhají karty pro rozpoznávání emocí. Povídejte si o tom, co druhé vede k tomu, že se zlobí, nebo že jsou naopak šťastní.

🎙️ V mateřský školách zároveň přibývá dětí s odlišným mateřským jazykem. Ostatní děti jim pak někdy nerozumí, a nereagují proto dle očekávání. Dokážou karty pomoct i v takových případech?

Určitě. Děti se můžou naučit číst druhého už podle výrazu tváře a odhadnout jeho reakci. Je to dovednost, která se jim v komunikaci bude hodit celý život.

„Ráda bych připomněla i titul Roberta Fulghuma: Všechno, co opravdu potřebuju znát, jsem se naučil v mateřské školce. Zkuste si knihu přečíst – pomůže vám při rozhodování, jakou mateřskou školu pro své dítě hledáte.“

Dana Cejpková

Dana Cejpková, ředitelka MŠ Na Pěšinách, Praha 8

Vystudovala Pedagogickou fakultu Univerzity Karlovy. Dlouhodobě se zabývá prací s dětmi, včetně těch se speciálními vzdělávacími potřebami.  

Ve svém volném čase vede v Sokole Libeň oddíl předškolních dětí a rodičů a dětí, pro které organizuje letní a zimní pobyty. V Ústřední škole České obce sokolské vzdělává budoucí cvičitele v oblasti vývojové psychologie a pedagogice. 

Přednáší a publikuje i pro další organizace – třeba právě pro Nakladatelství Pasparta. Vydala mimo jiné publikaci Jak vést ženský tým a pro děti chystá zábavné vzdělávací materiály, třeba obrázkové básničky a písničky. V současnosti působí jako ředitelka MŠ Na Pěšinách, kterou najdete na Praze 8.

Sdílejte nás dál!

Chcete číst dále?