Vývojová dysfázie ve škole. Co by měli vědět rodiče, učitelé i asistenti

Vývojová dysfázie ovlivňuje schopnost dítěte vyjadřovat se a porozumět řeči. Má dopad ale také na jeho školní začátky, vztahy s vrstevníky a celkový vývoj. V rozhovoru pro Speciální podcast Nakladatelství Pasparta se tématu věnuje klinická logopedka Mgr. Eva Kolesová – poznejte její praktické zkušenosti s dětmi školního věku i dospívajícími.

Přechod do školy: Na co si dát pozor?

Děti s vývojovou dysfázií často nastupují do školy s určitým zpožděním v oblastech, které jsou pro úspěšný start zásadní – řeč, porozumění, grafomotorika, pozornost i sociální zralost.

„Celá řada dětí s vývojovou dysfázií má problémy jazykového typu – začínají mluvit později, jejich řeč je obtížně srozumitelná, dělají gramatické chyby, tápou v čase a prostoru,“ vysvětluje Eva Kolesová.

Zvláštní pozornost je potřeba věnovat také tomu, co často bývá přehlíženo – emočně-sociální vyzrálosti. Dítě může být kognitivně schopné zvládnout první třídu, ale pokud je v této oblasti nevyzrálé, hrozí zátěž a frustrace.

Může se vám hodit

5 pracovních listů pro děti s vývojovou dysfázií

Vývojová dysfázie od A do Z

Přijďte na odbornou konferenci a udělejte si ucelený obrázek o vývojové dysfázii.

Podpůrná opatření a vývoj specifických poruch učení 🧠

Ve školním prostředí se vývojová dysfázie často „překlopí“ do podoby specifických poruch učení – například dyslexie, dysgrafie nebo dysortografie. Proto bývají děti doporučovány do pedagogicko-psychologických poraden, kde jim mohou být nastavena podpůrná opatření.

„Když bychom vedle sebe postavili deset dětí s vývojovou dysfázií, každé bude jiné. Ta porucha nemizí – jen se proměňuje. A v určité fázi se projeví jako obtíže při čtení, psaní nebo porozumění,“ dodává Eva Kolesová.

Role asistenta pedagoga: každodenní opora

Důležitým článkem v podpoře dítěte může být asistent pedagoga. Podle Evy Kolesové je však zásadní, aby měl o vývojové dysfázii alespoň základní znalosti – a hlavně dobře poznal konkrétní dítě.

„Měl by vědět, jaké má dítě povahové rysy, co má rádo, co ho rozhodí. A být v kontaktu s rodinou – rodič často nejlépe ví, co na dítě funguje, jak ho povzbudit a motivovat,” popisuje odbornice.

Dobrá spolupráce mezi rodičem, učitelem a asistentem může dítěti výrazně usnadnit každodenní školní fungování.

Ještě víc příkladů z praxe?

Najdete je v online přednášce klinické logopedky Evy Kolesové.

Co zažívají starší děti s vývojovou dysfázií

S přibývajícím věkem si děti stále více uvědomují vlastní obtíže – v řeči, psaní, čtení i v porozumění. Často je frustruje, že musejí vynakládat mnohem víc energie než ostatní, aby zvládly stejné učivo.

„Ty děti si začínají uvědomovat, že mají problém. Někdy se jim děti smějí, nerozumí jim, ptají se, co říkaly. A ony ztrácejí sebevědomí. Někdy se stávají terčem posměchu nebo šikany,“ upozorňuje Eva Kolesová.

V tu chvíli je zásadní, aby škola dokázala situaci včas podchytit. Dítě potřebuje podporu nejen od učitele, ale i od školního psychologa, speciálního pedagoga a v neposlední řadě – od rodiny.

Průvodce pro rodiče

Příručka, která srozumitelným způsobem shrnuje základní informace o dysfázii

Najít silnou stránku a podpořit ji 💪🏻

Nejdůležitější je, aby se dítě necítilo „jen jako problém“. Potřebuje zažít úspěch, objevit své silné stránky a být v nich podporováno.

„Děti s vývojovou dysfázií mají často skryté talenty. Měla jsem chlapce s velmi narušeným porozuměním, ale obrovským uměleckým nadáním. Dnes se věnuje výtvarné tvorbě. Jiný měl mimořádný sportovní talent. To je potřeba podpořit,“ uvádí příklady Eva Kolesová.

Podpořte děti s vývojovou dysfázií

Zkuste třeba pracovní listy pro nácvik jemné motoriky.

Jaké mají tyto děti šance na vzdělání? 🎓

Možnosti jsou pestré – od učňovských oborů až po maturitní a vysokoškolské studium. Vše záleží na konkrétních schopnostech a motivaci dítěte. „Znám několik dětí s vývojovou dysfázií, které dnes studují vysokou školu. Je to pro ně ohromná dřina, ale mají ambice, vůli a pracují na sobě. A to je obdivuhodné,“ říká Eva Kolesová.

Rozhodování o vzdělávací dráze by mělo být v rukou rodiny ve spolupráci se školou – ideálně za pomoci výchovného poradce, kariérního poradce nebo pedagogicko-psychologické poradny.

Poslechněte si podcast s Evou Kolesovou

Má smysl na řeči pracovat i v dospělosti?

Podle Evy Kolesové určitě ano. Pokud člověk cítí, že mu jeho jazykové potíže komplikují život, je vhodné obrátit se na odborníka. „Rozvoj řeči nekončí dětstvím. I dospělý se může zlepšovat – a když cítí, že potřebuje pomoc, měl by ji vyhledat.“

Jak pracovat s dítětem, které má vývojovou dysfázii? 

Poradí webinář Evy Kolesové.

Mgr. Eva Kolesová

klinická logopedka, lektorka

Provádí logopedickou diagnostiku a terapii u dětí i dospělých. Působí v ambulanci klinické logopedie, vede logopedické přednášky a webináře, účastní se odborných konferencí a seminářů. Říká o sobě: „Mám v životě velké štěstí, protože moje práce je zároveň mým velkým koníčkem. Pracuji v oboru logopedie již mnoho let, naslouchám všem svým klientům bez ohledu na jejich věk, snažím se jim pomoci podle jejich individuálních potřeb a raduji se s nimi z každého sebemenšího úspěchu. Nejvíce mě potěší, když se mí klienti na logopedii těší. Vyznávám životní filozofii, která zní: respektovat a být respektován. Snažím se ji uplatňovat nejen v životě, ale také ve své profesi. Úcta, respekt a radost ke mně a mé práci zkrátka patří.“

Sdílejte nás dál!

Chcete číst dále?