Logopedie o prázdninách? Cvičit můžete i v lese, říká logopedka

Logopedie

,

Dokonce i peříčko, které s dětmi objevíte při procházce lesem, může být skvělou logopedickou pomůckou. Můžete na něj foukat, trénovat dech i pohyb úst. „Netradiční cvičení lze zkusit třeba o prázdninách. Skvěle se trénuje také se zmrzlinou,“ začíná vyprávět logopedka Petra Nejedlá.

🎙️ Jsou logopedické potíže současných dětí v něčem jiné než u předchozích generací?

V současnosti především platí, že stále méně dětí má pouze prostou vadu výslovnosti. Mnohem častěji se setkáváme s komplexnějšími problémy s mnoha souvislostmi, a tak je také potřeba k nim přistupovat – individuálně, celostně a zároveň s laskavostí a respektem k celé rodině. Častěji než dříve se setkáváme s dětmi, které začínají mluvit výrazně později, či s dětmi, jejichž celkový jazykový vývoj od počátku neplyne úplně dle představ. Stále platí, že rodiče nejčastěji vyhledávají logopeda kvůli nesprávné výslovnosti zejména hlásek L, R, Ř a sykavek, tedy hlásek C, S, Z a Č, Š, Ž. Výslovnost je ale vždy jen malou částí problému a ke cvičení je nutné přistupovat komplexněji. Zapojujte tedy cvičení pro motoriku, vnímání vlastního těla, dýchání, sluchové vnímání a tak dále.

Zajímá vás vývoj řeči v souvislostech?

Sledujte Petru Nejedlou na sociálních sítích. Přidejte se třeba do šikovné facebookové skupiny.

🎙️ Za chvíli začínají prázdniny. Napadnou vás nějaká konkrétní cvičení, která můžou děti s rodiči během těch dvou měsíců zkusit?

Prázdniny jsou skvělým obdobím pro logopedii, jen musíte zvolit trochu jiný úhel pohledu. Co nám prázdniny přinášejí? Lehkost, hravost, mnohdy více společně stráveného času, nejrůznější letní dobrůtky… Tak toho pojďme využít. Zkuste chodit po lese nebo v přírodě, naslouchejte a pokuste se společně pojmenovat různé zvuky. Cvičíte tak sluchové vnímání. Můžete najít peříčko a zkoušet s ním nádechy nosem i dlouhé a krátké vyfukování ústy. S každou letní dobrotou můžete procvičit jazyk. Jazyk se například může na zmrzlinu nejprve těšit, zpevnit se, zamířit na zmrzlinu a zkusit trošičku nabrat na špičku. Pokud už některou hlásku dítě umí, ale nepoužívá, můžeme ji hledat všude. Klidně na pláži či na zahradě. Má písek L? A co Lopatka? A strom? A meLoun?

„O prázdninách na sebe neklaďte velké nároky. Trénujte krátce a často, v radosti a lehkosti, ono se vše postupně začne propojovat a výsledky se dostaví.“

🎙️ Dobrou příležitostí k procvičování bývají třeba cesty v autě. Co můžou rodiče s dětmi zkusit při této příležitosti?

Cesty v autě jsou skvělé k procvičování slovní zásoby či sluchového vnímání. Můžete například vytleskávat na slabiky, co vidíte. Můžete dát dítěti úkol či několik úkolů, co má cestou zahlédnout a hlásit, až to uvidí. U větších dětí můžete hrát například slovní fotbal či nějakou jednodušší obdobu, kde hledáte první nebo poslední hlásku. Může se zdát, že to s logopedií nesouvisí, ale je to přesně naopak. Dítě potřebuje skvěle rozvinuté sluchové vnímání, aby mohlo správně vyslovovat.

„Cvičení pro jazyk si nechte na situace, kdy dítě vidíte a dítě vidí vás. Je potřeba dohlédnout, zda skutečně cvičí správně, aby se zbytečně nefixoval nesprávný návyk.“

🎙️ Jak děti k procvičování motivovat, aby ho nebraly jen jako další nudný úkol?

Rodičům vždy radím, aby sami cvičení nebrali jako nudný úkol, který se musí splnit, ale aby hledali cesty, jak ho zařazovat do běžného denního programu nenásilně a po kouskách. Právě třeba ráno a večer u čištění zoubků. U zrcadla můžete pěkně prozkoumat pusinku a jazýček, vnímat, jak je to tam teď, namasírovat, zkusit pár cviků. Podobně se mi osvědčilo cvičit jazyk s nějakou malou dobrotou. Nikoli jako s odměnou, ale pomůckou. Dobrůtka nám přináší hmatový a chuťový vjem, který cvičení zpestří a podpoří zapamatování.

🎙️ Pomůže třeba i zapojit oblíbenou hračku dítěte? 

Rozhodně. Rodičům doporučuji, aby se nebáli do cvičení zapojit to, co dítě baví, ať už jde o lego, dinosaury či jednorožce. Je také dobré hledat situace a časy, ve kterých je dítě aspoň trošku naladěno na spolupráci, což může být klidně třeba ve vaně. V teplé vodě může být uvolněné a v pohodě, navíc koupelna mívá zrcadlo a jinou akustiku, takže je vlastně skvělým místem pro cvičení. Skutečně není nutné dvacet minut denně sedět nad papírem a opakovat stále stejné obrázky, to by nebavilo nikoho. Je potřeba si uvědomit, že děti chodí na logopedii řádově měsíce i roky, proto musíte být kreativní a hledat způsoby cvičení, které budou dítě bavit.

Kdy je dobré vyhledat logopeda?

Každé dítě je jiné a ve vývoji řeči můžou být velké rozdíly. Přesto se někdy vyplatí oslovit odborníka. Jak poznat, že vaše dítě potřebuje odbornou pomoc?

1. Pokud dítě ve 3 letech nemluví, mluví velmi málo, nebo výrazně nesrozumitelně, případně zcela svou řečí.

2. Pokud dítě ve 4 letech stále nemá v pořádku gramatiku, nemluví ve větách, řeč je kostrbatá či stále dosti nesrozumitelná, pokud vázne výslovnost mnoha hlásek. 

3. Pokud dítě v 5 letech ještě nemá v pořádku výslovnost

🎙️ Jak rozvíjet řeč pomocí knih?

Při pochybnostech vývoj řeči sledujte, zapisujte si pokroky. Pokud dítě postupujte, je to vždy dobrý signál. Když si nejste jistí, nebála bych se navštívit logopeda a poradit se. Dobrá zpráva je, že spoustu dovedností můžete trénovat krůček po krůčku. Mnohdy stačí maličkost a vývoj řeči se začne ubírat výrazně lepším směrem.

Jak rozvíjet řeč pomocí knih?

Vydali jsme celu řadu užitečných publikací.

🎙️ Někteří rodiče můžou mít pocit, že opožděný vývoj řeči je jejich vina.

Nemá smysl se obviňovat, hledat viníka. Vývoj řeči je komplexní proces s mnoha souvislostmi. Jedné příčiny, proč neplyne hladce, se nikdy nedopátráme. Mnohem lepší je hledat nápady, jak vývoj řeči podpořit.

🎙️ Můžou děti logopedii procvičovat i ve skupině nebo dvojici?

Vždy musíte zohlednit věk a individuální schopnosti dětí. Z mé zkušenosti mnohdy mladší sourozenec doma sleduje, jak starší trénuje, tu a tam si něco také vyzkouší, a procvičovaná hláska mnohdy dříve naskočí tomu mladšímu. Obecně ale platí, že je prima trénovat a hravě procvičovat klidně i ve skupině – děti můžou společně zkoušet cvičení na rozhýbání pusy, jazyku, sluchové vnímání, ale i motoriku a vnímání vlastního těla. Jde o cvičení, která můžete zařadit i s více dětmi různého věku. Každé si z toho pro sebe něco odnese.

Petra Nejedlá

logopedka

Nadšená průvodkyně vývojem řeči, autorka projektu Vývoj řeči v souvislostech a máma tří synů. Petra Nejedlá ve své práci vychází z klasických znalostí ze studia logopedie, praxe ve zdravotnictví a školství, práce s osobami se sluchovým postižením, mentálním postižením, kombinovaným postižením a mnoha kurzů, ale také z poznatků neurovývojové stimulace, HANDLE přístupu, senzorické integrace či speciálně pedagogických postupů podle Stanislavy Emmerlingové. Neustále se dále vzdělává, informuje a hlavně dennodenně pracuje s klienty, kteří jí ukazují, že nic neplatí absolutně. Žádný postup není ideální pro všechny. Miluje hledání souvislostí a cest, radost z pokroků, každého zdolaného krůčku. Své poznatky a zkušenosti předává rodičům a pedagogům, protože věří, že to má obrovský smysl.

Sdílejte nás dál!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Chcete číst dále?